Klarafestival in Bozar

Op de voorpagina van de cultuuragenda in Deze Week in Brussel dansen de filmhelden Tony (Richard Beymer) en Maria (Nathalie Wood) overgelukkig rond. Het beroemde maar tragische liefdespaar stond centraal in de musical West Side Story in 1957 en in de film in 1961. Het verhaal van de Jets en de Sharks van Arthur Laurents, met muziek van Leonard Bernstein en choreografie van Jerom Robbins, zou zich aanvankelijk in de East Side van New York afspelen. Voor het spanningsveld met de Porto Ricanen verhuisde het gebeuren naar de West Side. De musical kende jaren een reuzengroot succes, maar de film van Robert Wise en Robbins brak alle records. De muziek van Bernstein was gewoon schitterend, de choreografie van Robbens was overweldigend en het verhaal aangrijpend. De film sloot trouw aan bij de musical maar was nog sterker.

Bernstein wijzigde weinig aan de muziek en deed een beroep op bekende vocalisten voor de dubbing van de acteurs. De tenor Careras zong de partituur van Tony. De film kreeg nog meer een jong en dynamisch karakter; de jeansbroeken veroverden het filmpubliek. Voor het publiek van de jaren zestig klonk de muziek van Bernstein verrassend modern, snedig en Porto Ricaans opgezweept. De ‘aria’s’ en liefdescanti waren dan weer van een buitengewone tederheid. De Brussels Philharmonic maakte vooral werk van instrumentale muziek voor groot orkest. De film wordt gewoon gedraaid, maar de instrumentale intermezzi en de orkestratie worden vertolkt onder leiding van Wayne Marshall, een specialist in uitvoeringen van Bernstein, Gershwin en Ellington. West Side Story bleef twee avonden een zeer talrijk en enthousiast publiek naar Bozar trekken. De film, gekoppeld aan een echt orkest, werd met een staande ovatie bedacht. Het festivalpubliek genoot met volle teugen. Vooral de orkestrale herneming van de hoogtepunten en de meest bekende songs werd bijzonder uitbundig onthaald. De Brusselse Filharmonie werd reeds in 1935 in het leven geroepen, door het NIR. Studio 4 van Flagey was de vaste thuishaven met de beste akoestiek. De Philharmonic geraakte bekend met Bartok en Stravinsky, en de reputatie drong door tot in de filmstudio’s van Hollywood – “The Aviator” van Scorsese en “The Artist” van Bource. Na de uitvoeringen van The West Side Story in Bozar vertrok het orkest naar Parijs, voor uitvoeringen van “Le sacre du Printemps” van Stravinsky. Het Klarafestival loopt tot 21 maart.

FD