Sven ’t Jolle in Wiels

2017-03_12_Cultuur Sven 't Jolle in Wiels (Medium)Op het domein van het Museum Gevaert-Minne in Sint-Martens-Latem staat ‘Global Success Sharing’, een werk van Sven ’t Jolle (°1966). Het is een beeld van een Aziatische boer en twee runderen die een primitieve ploeg trekken.

Zoals steeds bij Sven ’t Jolle maakt de titel deel uit van het werk. Global success sharing is een term uit de economie en verwijst naar bedrijven die hun werknemers laten delen in de winst. Helemaal anders is de vaak uitzichtloze toestand van landbouwers in de derde wereld.

In het provinciaal domein De Gavers in Geraardsbergen plaatste Sven ’t Jolle tegen de muur van de jeugdherberg aan de Dender een indiaan in een kano. Op de muur tekende hij een kaart met de rivieren van Europa. Twee punten zijn aangeduid: Geraardsbergen en een plek ergens in Hongarije. ‘Union Match’ staat er boven, een verwijzing naar de delokalisatie van de luciferfabriek. Enkel de muurtekening is nog te zien, de indiaan en de kano zijn verdwenen. Dat is jammer genoeg het lot van sommige kunstwerken in de openbare ruimte.

Het werk van Sven ’t Jolle is politiek geëngageerd, maar het is niet belerend of saai. Zijn speelse sculpturen hebben niets van het hermetische dat nogal wat hedendaagse kunst kenmerkt, integendeel: ze zijn bijzonder toegankelijk. Sven ’t Jolle doet ook niet mee met kunstenaars die de stroom sensatiebeelden die ons dag in dag uit overspoelt reproduceren. ’t Jolle tekent niet na, hij boetseert een nieuwe context.

In Wiels, het Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel, loopt een grote solotentoonstelling met recent en nieuw werk van Sven ’t Jolle. De vergrijzing, de vluchtelingencrisis, racisme, uitsluiting, besparingen… Alle belangrijke maatschappelijke thema’s komen aan bod en de kritiek van de kunstenaar is humoristisch en hard. ’t Jolle ageert al lang tegen het kapitalisme. De bankencrisis in 2008, veroorzaakt door de kortetermijnvisie en de hebzucht van bankiers en hypotheekverstrekkers, inspireerde hem voor enkele werken. ‘Schoon Schip / Tabula rasa’ (zie afbeelding) toont een zinkend gouden schip van de Verenigde Oostindische Compagnie dat rust op een houten vlot. Het beeld is duidelijk: een schip uit de Gouden tijd, het begin van het kapitalisme, dat ten onder gaat, en het armlastige vlot dat alle lasten moet dragen. In een ander werk plaatst de kunstenaar Dagobert Duck schrijlings op een balk. Het schatrijke Disneyfiguurtje staat symbool voor de graaicultuur die de financiële crisis heeft veroorzaakt. Daarom heeft de kunstenaar Dagobert Duck besmeurd met pek en veren. ‘Casse-toi alors, pauvre canard’ is de titel van dit werk, verwijzend naar een omstreden uitspraak van Sarkozy. Allicht zullen vele lezers van ’t Pallieterke het niet eens zijn met de kijk en kritiek van Sven ’t Jolle op de samenleving. Maar hij is wel een uitstekend beeldhouwer van fascinerende sculpturen, die tegelijk doodernstig en absurd humoristisch zijn.

Solotentoonstelling van Sven ’t Jolle, nog tot 19 maart, Wiels, Brussel, www.wiels.org

MMMV


Tags assigned to this article:
2017-03Cultuur

Related Articles

Brief van Flupke

Onze Lorre Pallieterke, Hoera, het vaderland is weer gered. Tenminste, onze Lorre is voor een tijdje gered. Hij zal zijne

Dwaas idee

Dwaas idee Wat kunnen Vlamingen in de Brusselse politiek toch goede bedoelingen hebben. Je komt met schijnbaar verfrissende ideeën voor

Right or Wrong

Zijn de liberalen dood? Begin juni overleed de politicus Charles Kennedy (1959-2015). Van 1999 tot 2006 was deze Schotse katholiek